جراحی ترمیم ACL

زانو از نواحی حساس و البته کاربردی بدن می باشد که از اجزا مختلفی تشکیل شده است. چنانچه هر کدام از این اجزا (تاندون، رباط، مینیسک، کشکک و..) دچار آسیب شوند، در فعالیت زانو اختلال ایجاد شده و فرد قادر به انجام فعالیت هایی از جمله راه رفتن و ایستادن نخواهد بود. یکی از این اجزای زانو که به شدت مهم بوده و بر روی فعالیت و همچنین پایداری زانو تاثیر می گذارد، رباطACL می باشد. بسیاری از آسیب های خفیف و متوسط این رباط به وسیله درمان های غیر تهاجمی از جمله تمرین درمانی و فیزیوتراپی بهبود می یابند، اما در مواقع حاد و خاصی فقط جراحی می تواند موجب بهبود وضعیت زانو شود. در این مقاله شما را با جراحی های ترمیم رباط ACL، آسیب های زانو، روش های جراحی آشنا کرده و به بررسی هزینه، عوارض ایجاد شده بعد از جراحی زانو و همچنین مراقبت های بعد از جراحی زانو می پردازیم.

رباط های ACL زانو

زانو شامل ۴ رباط اصلی بوده که یکی از آن ها رباطACL می باشد. رباط ACL در مرکزی ترین ناحیه زانو قرار داشته و به چرخش استخوان های درشت نی و ساق پا کمک کرده و موجب حرکت ساق پا به سمت جلو می شود. این رباط از تحرک بیش از حد زانو و ناپایدار بودن آن جلوگیری کرده و می تواند حرکات ساق پا و زانو را کنترل و هدایت کند.

جراحی رباط های ACL زانو مناسب چه کسانی می باشد؟

در رابطه با این جراحی باید گفت، جراحی رباطACL زانو به دلیل پیچیدگی برای افرادی مناسب است که دچار ناتوانی و ضعف شدید در زانو بوده و قادر به حرکت زانو نیستند و یا برای ورزشکارانی که باید خیلی زود به فعالیت های خود ادامه بدهند و نیاز به درمان و بهبود سریع دارند، مناسب بوده و بیشتر انجام می شود. تا جای ممکن و در شرایطی که وضعیت حاد نباشد، پزشک متخصص ارتوپدی با تجویز درمان های فیزیوتراپی و ورزشی سعی می کند تا به بهبود رباط و آسیب دیدگی و اختلالات ایجاد شده در زانو کمک کند. در صورتی که فرد دچار پارگی رباطACL شده باشد تنها راه درمان و بهبود جراحی خواهد بود که البته این جراحی بیشتر به صورت آرتروسکوپی انجام می گیرد.

هزینه جراحی ACL زانو

همانطور که می دانید همواره هزینه درمان و جراحی از دغدغه های افراد بوده و بیماران قبل از اقدام به جراحی به دنبال بدست آوردن و تهیه هزینه جراحی هستند. هزینه جراحی رباط های ACL زانو با توجه به فاکتورها و عواملی بررسی و محاسبه می شود. اصلی ترین فاکتورهای موثر در تعیین هزینه رباط های ACL زانو عبارتند از:

  1. نوع مرکز درمانی

    از آنجایی که مراکز دولتی امکانات معمولی داشته و همه افراد می توانند از آن بهره مند شوند، معمولا هزینه های آن مناسب تمامی افراد جامعه می باشد. پس می توان گفت در صورتی که مرکز درمانی خصوصی باشد، جراحی نیز هزینه بیشتری خواهد داشت، چرا که در صورت بستری فرد، بیمارستان هزینه هر شب بستری را نیز دریافت می کند و به دلیل خصوصی بودن و خدمات بیشتر و بهتر، هزینه بستری نیز بیشتر خواهد بود.
  2. جراح

    تخصص جراح و همچنین مهارت او می تواند در موفقیت جراحی و همچنین افزایش قیمت و هزینه جراحی نیز تاثیر گذار باشد. البته جراحانی هستند که به دلیل وضعیت بد اقتصادی بیماران از حق جراحی خود می گذرند و بیمار فقط باید هزینه بیمارستان و امکانات اتاق عمل را پرداخت کند و یا ممکن است درصدی از دستمزد خود را به عنوان تخفیف بیمار در نظر بگیرد.
  3. بیمه

    بیمه های متفاوت با بیمارستان ها و مراکز متفاوت درمانی قرارداد بسته و با تعرفه اصلی شرکت خود بخشی از هزینه جراحی را تقبل کرده و می پردازند. (البته قبل از مراجعه به بیمارستان و انجام جراحی بهتر است از نوع بیمه تحت پوشش و همچنین درصد کسر شده از هزینه جراحی مطلع شوید.)
  4. بستری

    در صورتی که بیمار نیاز به بستری داشته باشد، هزینه جراحی افزایش می یابد.
  5. روش جراحی

    روش جراحی موجب استفاده از وسایل خاص و تجهیزات بیشتر یا کمتر شده و همچنین موجب کوتاه شدن یا طولانی تر شدن مدت زمان جراحی و زحمت جراح و تیم پزشکی می شود. در نتیجه با افزایش زمان جراحی، استفاده از دارو و تجهیزات بیشتر، هزینه جراحی و اتاق عمل نیز بیشتر خواهد شد.
  6. آزمایشات انجام شده

    قبل از جراحی معمولا نیاز به عکس و آزمایشاتی می باشد که هزینه این آزمایشات نیز بر روی هزینه نهایی جراحی تاثیر می گذارند.

جراحیACL زانو

در صورتی که آسیب رباطACL زانو شدید باشد و همراه پارگی رباط ها، شکستگی استخوان یا آسیب دیدگی غضروف نیز اتفاق بیفتد، جهت بازسازی رباط ها، پزشک ارتوپدی جهت درمان زانو اقدام به جراحی خواهد کرد و البته بعد از انجام درمان های فیزیوتراپی نیز در صورتی که زانو دائما دچار ناپایداری باشد، پزشک از روش های جراحی استفاده می کند.

  1. جراحی ترمیم و بازسازی ACL

    لازم به ذکر است رباط های ACL قابل ترمیم نیستند و اگر دچار پارگی به صورت کامل و حاد شوند و یا بیش از حد کشیده شوند، هیچ درمانی به جز جراحی موثر نبوده و فقط با جراحی ترمیمی بهبود صورت می گیرد. برای انجام این جراحی از روش های مختلفی استفاده می شود. روش های جراحی بازسازی رباط های ACL زانو عبارتند از:
    1. پیوند تاندون کشکک زانو

      در این جراحی، جراح بخشی از تاندون کشکک زانو را برداشته و در محل رباط آسیب دیدهACL قرار داده و به آن متصل می کند. به بهبود وضعیت رباط و پارگی و آسیب آن کمک می کند.
    2. پیوند تاندون همسترینگ

      در این حالت از جراحی گراف یا همان پیوند تاندون، جراح قسمتی از تاندون همسترینگ را برداشته و در محل آسیب رباط قرار داده و به آن متصل می کند. با این کار به بازسازی و ترمیم رباط آسیب دیده زانو کمک کرده و موجب بهبود زانو می شود.
    3. پیوند تاندون کوادری

      نوع دیگری از پیوند تاندون یا همان گرافت، استفاده از تاندون کوادری می باشد. پیوندهای تاندونی و گرافت به دلیل شباهت تاندون به رباط ها انجام شده و به همین دلیل در جراحی بازسازی رباطACL زانو از این پیوندهای تاندونی استفاده می شود.
    4. آلوگرافت

      در این نوع پیوند جراح از تاندون های بدن افراد فوت شده استفاده کرده و تاندون برداشته شده را به قسمت رباط آسیب دیده پیوند میزند. (این جراحی به مدت زمان کمتر و همچنین برش کوچکتری نیاز دارد و البته درصد موفقیت آن نسبت به روش های پیوندی دیگر تاندون ها کمتر است.)
  2. جراحی آرتروسکوپیک

    این جراحی از پرکاربردترین و البته موثرترین و کم عارضه ترین روش های جراحی در جهت تشخیص و درمان آسیب های زانو به خصوص آسیب ها رباط های ACL به شمار می رود. ابتدا جراح با استفاده از روش های بیهوشی از جمله بی حسی موضعی، بی حسی منطقه ای (کمر به پایین) و یا بیهوشی کامل، بیمار را بیهوش کرده و سپس یک برش کوچک در ناحیه داخلی زانو ایجاد می کند و با استفاده از محلول ضدعفونی کننده آب نمک، زانو را منبسط کرده و با این کار داخل زانو را بهتر می بیند. بعد از منبسط شدن زانو یک لوله باریک بلند (دارای دوربین) به نام دستگاه آرتروسکوپ را به داخل شکاف یا برش ایجاد کرده در زانو برده و با دوربین آن قسمت های مختلف و داخلی زانو را مورد بررسی قرار می دهد و محل دقیق پارگی و آسیب را مشخص می کند و آن را از طریق مانیتور می بیند. سپس در جهت بهبود پارگی و ترمیم آن اقدام کرده و محل آسیب را جراحی می کند. درآخر محلول آب نمک را از داخل زانو تخلیه کرده و برش ایجاد شده را بخیه می زند.
    نکته: این جراحی حدود ۱ الی ۱:۳۰ دقیقه زمان برده و طول می کشد و البته در مواردی ممکن است بیشتر از این مدت زمان نیز طول بکشد.

مراقبت های بعد از جراحیACL زانو

یکی از مهم ترین قسمت های درمان و بهبود بعد از جراحیACL زانو، مراقبت هایی است که فرد و مراقب او باید حتما به آن ها توجه و عمل کنند. در صورت رعایت این نکات و انجام مراقبت های لازم، نتیجه جراحی مطلوب تر بوده و بیمار در اسرع وقت بهبود می یابد و می تواند به فعالیت های خود ادامه دهد. موارد مراقبتی بعد از جراحی ACL زانو عبارتند از:

  1. بعد از جراحی حدود دو هفته سعی کنید، طولانی مدت و بیش از حد نایستید. زیرا ایستادن های طولانی مدت و تحمل وزن بدن موجب فشار به زانو و تشدید تورم و در نهایت درد آن می شود.
  2. .بعد از جراحی به مدت دو هفته حتما در هنگام دراز کشیدن و خوابیدن زیر زانوی خود یک بالش قرار داده و زانو را بالاتر از سطح زمین و سطح قلب نگه دارید.
  3. به هیچ عنوان تا روزی که پزشک به شما اجازه نداده، زانو را آب نزده و خیس نکنید.
  4. هنگام انجام تمرینات ورزشی به هیچ وجه به زانو و پای خود فشار نیاورید.
  5. ورزش ها و تمرینات را باصلاح دید پزشک و با کمک فیزیوتراپیست و طبق برنامه تعیین شده انجام بدهید.
  6. در صورت تب شدید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.
  7. جهت بهبود سریع تر حتما به مراکز درمانی فیزیوتراپی مراجعه کنید.
  8. جهت کاهش درد و تورم محل جراحی شده، می توانید از زانو بند های مخصوص که دارای سیستم آب سرد کن هستند استفاده کنید و یا کمپرس سرد و یخ را به مدت ۸ الی ۱۰ دقیقه و به صورت غیر مستقیم بر روی ناحیه جراحی شده زانو قرار دهید
    (دقت داشته باشید، زانو نباید به طور ممتد و طولانی سرد شود و باید بعد از هر چند دقیقه سرمایش کمی صبر کرد تا گرم شود. سپس مجددا آن می توان آن را سرد کرد.)

عوارض بعد از جراحی ACL زانو

بعد از جراحیacl مانند دیگر جراحی ها ممکن است، بیمار دچار عوارضی موقت و کوتاه شود. البته در بعضی از شرایط نیز احتمال ابتلا به عوارض حاد و خطرناک نیز وجود داشته اما درصد آن بسیار کم است. عوارض ایجاد شده در بدن و زانوی فرد بعد از جراحی acLعبارتند از:

  1. وجود عفونت در بدن

    این عارضه به دلیل عفونت زخم و محل جراحی اتفاق افتاده و با تب مشخص می شود.
  2. تورم شدید

    احتمال تورم و التهاب شدید زانو بعد از جراحی وجود داشته و در بسیاری از موارد کوتاه و موقت می باشد. اما در صورت طولانی شدن و افزایش درد حتما باید به پزشک اطلاع داده شود.
  3. درد تشدید شونده

    بعد از جراحی مقداری درد طبیعی بوده و حتی ممکن است در ۲۴ الی ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی، فرد دچار درد شدید در زانو و یا عضلات ساق پا شود. چنان چه درد با دارو و مراقبت های لازم کاهش نیافت و شدیدتر شد، باید به پزشک اطلاع داده شود.
  4. آسیب های عروق و عصب

    در بعضی از موارد که ممکن است به دلیل اشتباه و خطای جراح باشد، رگ ها و یا عصب دچار مشکلاتی از جمله کشیدگی و یا پارگی می شوند. در صورتی که این آسیب به صورت یک کشیدگی موقت و معمولی باشد، مدتی بعد از جراحی درد و تورم زانو از بین رفته و محدودیت حرکتی خاصی در زانو دیده نمی شود. اما در صورت جدی بودن آسیب بعد از مدتی فرد باعلائمی مواجه شده و ممکن است نیاز به فیزیوتراپی و یا جراحی داشته باشد.
  5. اختلال در حرکت زانو

    ممکن است برای بازگشت عملکرد زانو به دلیل اسپاسم عضلانی و یا ضعف عضلات و همچنین درد و تورم، فیزیوتراپی لازم باشد و در غیر این صورت بیمار برای راه رفتن و حرکت زانو با درد شدید و همچنین ناراحتی های دیگری مواجه شود.

سوالات متداول

  1. قبل از جراحیACL زانو چه اقداماتی باید انجام شود؟

    قبل از جراحی رباطACL زانو نیز اقداماتی انجام می گردد که بر روی نتیجه نهایی جراحی و آسان تر و مطمئن تر بودن آن، اثر بسزایی می گذارد. این اقدامات شامل موارد زیر می شوند:
    1. انجام آزمایشات لازم

      معمولا قبل از انجام جراحی آزمایشاتی جهت بررسی وضعیت سلامت فرد و همچنین تشخیص دقیق و مجدد آسیب دیدگی رباط انجام داده می شود. این آزمایشات شامل آزمایش خون، نوار قلب، آزمایش ادرار، عکس برداری از پا و زانو، اکوی قلب و... می شوند.
    2. قطع داروهای مصرفی ضد انعقاد خون

      در صورتی که فرد مبتلا به مشکلات خونی بوده و یا از داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، پروفن و... استفاده می کند، یک هفته قبل از جراحی نباید از این داروها استفاده کند، چرا که در غیر این صورت ممکن است در حین جراحی و یا بعد از جراحی نیز دچار خونریزی و عدم توقف آن شود.
    3. انتخاب جراح و متخصص ماهر و با تجربه ارتوپدی

      هر چه جراح باتجربه تر باشد، احتمال و درصد خطا و اشتباه در جراحی کمتر بوده و در نتیجه نهایی جراحی نیز بهتر می باشد. همچنین بعد از جراحی فرد با عوارض جانبی شدید و جدی مواجه نخواهد شد. بنابراین می توان گفت انتخاب جراح بسیار بر نتیجه نهایی جراحی تاثیر می گذارد.
    4. پرهیز از مصرف آنتی بیوتیک

      چند روز قبل از جراحی، بیمار به هیچ عنوان نباید از آنتی بیوتیک ها استفاده کند، چرا که این داروها موجب رقیق شدن خون و افزایش خونریزی در حین جراحی می شوند و از عوامل خطر آفرین در جراحی می باشند.
    5. شرح تمامی اطلاعات پزشکی به پزشک

      قبل از انجام جراحی بیمار باید در صورت وجود هر گونه مشکل، حساسیت دارویی و همچنین بیماری، اطلاعات جامع و کاملی از وضعیت خود در اختیار پزشک معالج قرار داده و پزشک را کاملا از وضعیت سلامت خودآگاه سازد.
    6. فیزیوتراپی قبل از جراحی

      قبل از جراحی باید حتما آموزش های لازم بعد از جراحی توسط فیزیوتراپیست به بیمار و مراقب او داده شود و همچنین برای آسان تر بودن جراحی با تجویز پزشک اقدامات فیزیوتراپی بر روی زانو اعمال شود.
    7. عدم مصرف دخانیات و الکل

      از آنجایی که ممکن است فرد به بیماری های عفونی و یا ویروسی از جمله سرفه، سرماخوردگی، کرونا و ... مبتلا باشد، بهتر است از چند روز قبل از جراحی مصرف دخانیات را قطع کرده و از طولانی شدن دوره نقاهت بعد از جراحی جلوگیری کند، چرا که مصرف دخانیات مدت زمان بهبود را افزایش داده و حتی ممکن است موجب ایجاد مشکلات تنفسی در بیمار شود. همچنین نباید ۱ الی ۲ هفته قبل از جراحی به هیچ عنوان از نوشیدنی های الکل دار استفاده شود.
  2.  مدت زمان بهبود زانو بعد از جراحی ACL زانو چقدر می باشد؟

    مدت زمان بهبود بعد از جراحی زانو به مراقبت ها، روش جراحی، وضعیت سلامت بدن و همچنین انجام تمرین درمانی و فیزیوتراپی صحیح بستگی دارد. به طور معمول جراحان ارتوپدی مدت زمانی برابر با ۳ ماه را برای بهبود زانو بعد از جراحی درنظر می گیرند و بعد از آن بیمار با اجازه جراح می تواند شروع به دویدن کند. در صورتی که جراحی از نوع پیوندی باشد، در ۱۲ هفته اول بعد از جراحی معمولا حداکثر فعالیت سلولی وجود داشته و زانو در حال بهبود می باشد و بعد از ۱۲ هفته از جراحی بهبود حاصل می شود. البته باید این نکته را در نظر داشت که ممکن است با توجه به شرایط سلامت بیمار و یا انجام تمرینات فیزیوتراپی لازم این مدت زمان کاهش و یا افزایش پیدا کند.
  3. آیا بعد از جراحی ACL ترمیمی زانو می توان به ورزش های حرفه ای ادامه داد؟

    بسیاری از وزرشکاران و فوتبالیست هایی که به صورت حرفه ای کار می کنند و دچار آسیب های رباطACL زانو می شوند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. این موضوع که آیا بعد از جراحی می توانند به فعالیت های حرفه ای و ورزشی خود ادامه دهند از دغدغه ها و نگرانی های مهم و اصلی این افراد می باشد. در جواب به این سوال و برطرف کردن این نگرانی باید گفت، ۳ ماه بعد از جراحی رباط ACL بیمار می تواند تمرینات دویدن و پرش را شروع کند، اما حتما باید به آرامی و زیر نظر فیزیوتراپیست به فعالیت خود ادامه دهد. بعد از آن کم کم و با چندین آموزش می توان به فعالیت های حرفه ای خود ادامه دهد، اما نباید بیش از حد به پا و زانوی خود فشار وارد کند و باید در حین فعالیت از زانو بند استفاده کند تا مجددا دچار آسیب نشود.
  4. جراحی آرتروسکوپی ACL چه مزایایی دارد؟

    جراحی به روش آرتروسکوپی دارای چندین مزیت مهم می باشد:<
    1. اثر بیهوشی و بی حسی موضعی: از آنجایی که این جراحی معمولا با بیهوشی کوتاه و بی حسی موضعی همراه است، پس بیمار دچار ریزش مو و دیگر مشکلات بعد از جراحی نمی شود، در نتیجه این از مزیت های جراحی آرتروسکوپی خواهد بود.
    2. هزینه مناسب: هزینه جراحی آرتروسکوپی نسبت به دیگر جراحی ها کمتر بوده و به دلیل اینکه بعد از جراحی معمولا بیمار سریعا مرخص می شود و بستری صورت نمی گیرد، هزینه بستری به هزینه نهایی جراحی اضافه نمی شود.
    3. زمان جراحی: در این روش معمولا جراحی به سرعت تمام شده و مدت استفاده از اتاق عمل نسبت به جراحی های دیگر کمتر می باشد.
    4. بهبود سریع: معمولا بیمار بعد از این جراحی زودتر بهبود می یابد و می تواند به فعالیت های خود ادامه دهد.
    5. عوارض کمتر: عوارض ایجاد شده از جمله عفونت و خونریزی در این جراحی بسیار کمتر بوده و می توان گفت این جراحی نسبت به دیگر روش های جراحی مطمئن تر و کم عارضه تر است.